İyi bir resmi oluşturan 7 farklı öge vardır. Bu 7 ögeye sanat elemanları -veya İngilizce elements of art yani sanat elementleri- adı verilir. Bu elemanlar:
1-Çizgi
2-Şekil
3-Renk
4-Doku
5-Boşluk-doluluk
6-Ton veya değerler
7-Boşluk’tur.
İlk Elemandan başlayarak bunların anlamlarını açalım
ilk önce:
1-
Çizgi
Çizgi, herhangi bir boyutu olmayan, dairesel, düz,
kıvrımlı, kalın, ince vb. olabilen bir şekildir.
2-
Şekil
Çizgilerden oluşan fakat çizgiler gibi 2 boyutlu
olmayan geometrik şekildir. Bu geometrik şekil cismin genişliğini veya boyutunu
ifade etmeye yardımcı olur.
3- *Renk
Işığın cisimden
yansıyan görüntüsünün retina tarafından algılanma şeklidir.
· Beyaz
ışığın saf olduğu siyah ise olmadığı yerde gözükür.
· Ana
renkler ( kırmızı, sarı ve mavi ) gerçek renklerdir. Diğer renkler ana
renklerin karışması ile oluşur
· Bazen
üçüncül renkler olarak adlandırılan ara renkler, ana ve ikinci renklerin
karıştırılması ile oluşur.
· Tamamlayıcı
renkler ( Türkçe de karşıt renkler olarak da söylenebilir ) renk çemberinde
birbirinin tam karşısında olan renklerdir. Örneğin kırmızı ve yeşil karşıt
renklerdir. Ayrıca karşıt renkler birbirleri ile karıştırılınca kahverengi
oluşur.
4-
Doku
Bir nesnenin yüzeyinin hissedilme şeklidir. Pürüzlü
veya pürüzsüz olabilir.
5-
Alan
Bir cismin algılana bilen 3 boyutlu halidir. ( Küre, dikdörtgen, küp vs. )
6-
Ton veya Değerler
Bir rengin siyaha ve beyaza yatkın olma durumudur. En
açık değer beyaz, en koyu değer ise siyahtır. Resmin tonları ve değerleri
sadece resme bir boyut kazandırmayı sağlamaz, aynı zamanda karşı tarafa
verilmek istenilen hissi de anlatır.
7-
Boşluk
Bir kompozisyon ve cisimde şekillerin birbirlerine olan uzaklığı veya yakınlığıdır.
Kompozisyonun
Temel İlkeleri
Resmin temel elemanlarını öğrendiğimize göre bir
resimde olması gereken ilkelere bakalım. Bu ilkeler resmin temel elemanlarını
gelişigüzel yerleştirilmemesi gerektiğini veya nasıl kompozisyonlar ile ele
alınması gerektiği hakkında fikir verir.
1-
Denge
Resimde
yerleştirilen ögelerin, boşluk ve doluluk gözetilerek bir denge estetiği
yakalanarak yerleştirmeye çalışılmasıdır.
2-Hiyeraşi
Kompozisyonda
yerleştirilen ögelerin önemlilik sırasına göre yerleştirilmesidir. Daha önemli
olanlar daha büyük ve daha önde iken nazaran daha önemsiz olanlar daha küçük ve
daha arkada yer alır. Buna hiyerarşi ve koram adı verilir
3-
Örüntü
Kompozisyonda yerleştirilen ögelerin belirli bir
şekilde sık sık tekrar ettirilmesidir.
4-
Ritim
Yine resimde yerleştirilen ögelerin göze estetik
duracak bir şekilde görsel hareketlerinin tekrar edilmesidir
5-
Mekân
Kullanım alanı dışında kalan yerdir.
6-
Oran – Orantı
Oluşturulan kompozisyondaki elemanların birbirlerine ve
tasarımın bütüne olan oranlarının dikkat edilmesidir.
7-
Vurgu
Resimdeki elemanların yine önemine göre odak noktası
haline getirilmesidir. Bu işlev gerek renk gerek ise boyutlar ile yapılır.
8-
Hareket
Resimde hareket sanatçının, alıcıyı istediği alana doğru sürüklemesidir. * Hareket şeması en temelde bir kompozisyonun yapısal bütünlüğünü temsil eder. Bu bütünlük temel tasarım öğe ve ilkeleri arasındaki ilişkiler ile sağlanmaktadır. Kompozisyondaki hareket, biçim, yön, ölçü, çizgi, doku, renk, değer, aralık ve ışık-gölge öğeleri kadraj içerisinde uygunluk, zıtlık, koram, denge, birlik, tekrar ve egemenlik ilkelerine göre örgütlenir. Bu ilişki doğrudan matematiğe dayalı olan ve geometrik biçimlerle oluşturulan bir ilişkidir. Her resmin bir matematiğinin daha doğrusu bir sisteminin olduğunu söyleyebiliriz.
9-
Uyum
Bütün sanat elemanlarının ahenkli ve estetik bir
şekilde bir araya gelmesidir. * Bütünü meydana getiren ilgili
öğelerin/parçaların kendi aralarındaki iletişimi. W.Kandinsky’e göre : “Armoni,
kompozisyondur.” Müzikten ödünç alınan bu terim, resim unsurlarının tatmin
edici veya hoşa gidecek biçimde düzenlendiği duygusunu dile getirir.
Yorumlar
Yorum Gönder