Portre Çizimi Nasıl Yapılır ve İnsan Yüzü Oranları

Şunu belirterek başlamak istiyorum ki iyi bir resim çizmenin anahtarı çok çizmekten, çizim yapılmadığı vakitlerde ise çizim yapmaktan geçer zira Da Vinci’nin başarasının anahtarı sürekli resim çizdiği, çizmediği zamanlarda ise resim hakkında düşünmesi buna kanıt niteliğinde olabilir. Lafı uzatmadan ana konuya tekrar dönüş yapalım.

  Portre çizime önce insan kafatasını inceleyerek başlayalım çünkü neyin nerde olduğunu bilerek çizmek size avantaj sağlayacaktır.

İnsan Kafatası İncelemesi

  Kafatasını bir dikdörtgenler prizmasına aldığımız zaman oranları bu şekilde gözükecektir. Bir cismi veya kompozisyonu çizmeden önce onun dış hatlarını geometrik bir şekilde kâğıda aktarmak size kolaylık sağlayacaktır. Eskiz olarak hızlı bir çizim yaparsanız ne kastetmek istediğimi daha rahat anlayacaksınız


Gelin şimdi kabaca kafatasında bulunan kısımları inceleyelim:

Kafatası; alın kemiği, göz çukuru, burun kemiği, burun boşluğu, elmacık kemikleri, alt ve üst çene, yan kafa kemiği, sfenoid kemiği, şakak kemiği ve elmacık kemiği, kon biçimli kemikler olarak (kabaca) bölümlere ayrılır. Tekrar ediyorum neyin nerde olduğunu bilmeniz size avantaj sağlar bu yüzden iyice incelemenizi rica ediyorum.

 İnsan Yüzü ve Oranları

 Da Vinci’nin kısaca açıkladığı yüz oranlarına bakalım önce, ‘’Çene altı ile burun, saç kökleri ile kaşlar ve kulak arası, yüzün üçte biri kadardır." Bu oranlara eklemek istediğim olarak iki göz arası tek bir göz kadardır. Kulak, göz hizasından burun ucuna kadar olan alandadır. Burunun boyutu çoğunluk ile tüm yüzün 1/3’ü kadardır.


 İnsan Yüzü oranlarını bu kez de Da Vinci ile görelim.

Adım Adım İnsan Yüzü Çizimi

1-Portre çizerken nasıl başlayacağını bilmiyorsanız yukarıda anlattığım gibi geometrik şekiller ile dış hatlarını çerçeveleyerek başlayabilirsiniz. Bu şekilde hem kâğıda oturtmakta hem de oranları oturtmakta sorun yaşamayacaksınız.

2-Bir sonraki adım olarak referansta göz ve burunların yerlerini belirleyerek başlayabilirsiniz. Sonrasında belirlediğiniz yerleri geometrik olarak belirlediğiniz kısma oranlayarak çizmeye devam edin. Bunları yaparken detay girmeyin ve geometrik olarak düşünmeyi ihmal etmeyin. Bunu bir örnek ile size kısaca özetleyim

 


3- Şimdi biraz daha detay girebiliriz. Yüzü çizdiğiniz referansa göre daha çok detaya dökebilirsiniz artık. Burnun yapısını, göz şeklini, burun deliklerine kadar dikkat edin. Yüz insanın parmak izi gibidir. Ufak bir detay bile yüzde çok şeyi değiştirir.

( Eğer çizerin kim olduğunu biliyorsanız lütfen yorumlarda belirtin )

 Ayrıca resim ile ilgili şunu da söylemek istiyorum, ne kadar çok çizerseniz o kadar ileri gidebileceğiniz gibi, iyi çizerlerin resimlerini incelemek ve onlardan feyz almak sizi geliştirmeye devam edecektir. Bu yüzden bol bol iyi çizerlerin, eski sanatçıların çizimlerini inceleyin. Bu yüzden buraya birkaç beğendiğim örneği de bırakıyorum. 

Rembrandt Portrait by Bazad Sohrabi

Bu resmi dikkat ile incelemenizi tavsiye ederim. Tarama yönlerine bakın cismin şeklini ortaya çıkarak bir şekilde sade ve ustaca taranmış. insan oranlarını ustaca yansımasından bahsetmiyorum bile. Zamanınız varsa hızlı bir eskiz yapın bu resmi.

Maalesef çizeri hakkında bir fikrim yok. Lütfen yorumlarda belirtin.

Yukarıdaki yazıma eklemek isterim, Büyük ustaları, iyi çizerleri feyz alın demek onları tamamen kopya edin demek değildir. Her yiğidin yoğurt yiyişi farklıdır sonuçta. Bu yüzden örnek almaktan öteye gitmeyin, eskiz edin öğrenin, fakat bir taklitçi olmayın. Bu hem kendinize ait bir resim üslubunun oluşmasına köstek olacak hem de sizi taklitçilikten öteye götürmeyecektir

Maalesef çizeri hakkında bir fikrim yok. Lütfen yorumlarda belirtin.

Hollis Dunlap








 





Yorumlar